ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > حق بر سلامت > سرطان‌های شایع در زنان و توصیه‌های خودمراقبتی

زنان به عنوان نیمی از اعضای جامعه این حق را دارند که درباره بیماری های مربوط به خودشان اطلاعات لازم را داشته باشند؛ سرطان های شایع در زنان از جمله بیماری هایی‌ست که با خودمراقبتی و رعایت بهداشت فردی می توان از بروز آنها پیشگیری کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرطان سینه، سرطان رحم و تخمدان از جمله سرطان های شایع در زنان است که با خودمراقبتی می توان از بروز این سرطان ها پیشگیری کرد، تحقیقات ثابت کرده اند افرادی که مرتب آزمایش می دهند و تحت بررسی های پزشکی قرار می گیرند به مراتب عمر طولانی تر و مفیدتری دارند، آزمایش های دوره ای به افراد کمک می کند از هزینه های گزاف درمان، درد، ناتوانی و افسردگی حاصل از بیماری ها در امان بمانند، البته آزمایش همیشه موجب پیشگیری نمی شود، اما اغلب موارد می تواند بیماری را در مراحل اولیه تشخصی داده و شانس درمان را افزایش دهد.

خودمراقبتی مهمترین گام برای پیشگیری از سرطان های شایع زنان

جراح و متخصص زنان و زایمان پیشگیری در بیماری ها از جمله انواع سرطان ها را مقدم بر درمان دانست و گفت: خودمراقبتی، مهمترین گام برای پیشگیری از سرطان های شایع در زنان است.

زهرا امیدوار جلالی در همایش پیشگیری از سرطان های شایع زنان افزود: امروز در مراقبت های بهداشتی به جای تمرکز روی بیماری به تمرکز روی پیشگیری تاکید می شود، البته نیاز زنان به مراقبت اولیه در طول عمر آنها متغیر است.

وی اظهار داشت: تنظیم وزن در حد ایده آل ، برخوردای از تمرینات ورزشی مناسب و منظم، سبک زندگی صحیح ، دوری از الکل، سیگار، استرس و رفتارهای پرخطر از مسائل مهم در حفظ سلامت انسان و پیشگیری از انواع سرطان هاست.

این جراح و متخصص زنان و زایمان خاطر نشان کرد: چاقی مرکزی یعنی دور کمر بیش از ۸۹ سانتی متر می تواند ریسک انواع بیماری ها از جمله فشارخون، دیابت، چربی خون بالا ، عروق قلبی، سرطان اندومتر، تخمدان، پستان و … را افزایش دهد.

تست ماموگرافی پستان ها

این جراح و متخصص زنان و زایمان در ادامه سخنانش تست فردی و ماموگرافی سرطان سینه را برای تشخیص به موقع این کانسر مهم دانست و گفت: بانوان از سن ۱۹ تا ۴۰ سالگی می توانند با آموزش هایی که در این رابطه فرا می گیرند به صورت فردی این کار را انجام دهند.

وی اظهار داشت: اما غربالگری با ماموگرافی در افراد عادی از ۳۵ و ۴۰ سالگی آغاز می شود و هر دو سال یکبار و از ۵۰ سالگی هر سال بایستی انجام شود ضمن این که در افراد پرخطر یعنی ( سرطان پستان در مادر، خواهر، خاله، عمه و مادربزرگ وجود دارد) از سنین کمتر می توان غربالگری را انجام داد.

وی افزود: علائم هشدار دهنده سرطان پستان معمولا شامل یک توده بدون حساسیت، سفت یا سخت همراه با حاشیه تقریبا نامشخص است، توکشیدگی مختصر پوست و فرورفتن نوک پستان به داخل علامت مهمی است ضمن این که خراشیدگی خیلی کوچک یک تا دو میلی متر در روی پوشش نوک پستان ممکنست تنها علامت سرطان باشد.

وی خاطر نشان کرد: زنان بایستی نسبت به تغییر رنگ پوست، لک و جوش روی پوست پستان حساس باشند و در صورت مشاهده این موارد به پزشک متخصص مراجعه کنند.

این جراح و فوق تخصص زنان و زایمان بیان داشت: در مورد رحم و تخمدان، با معاینه دو دستی سالانه یا انجام سونوگرافی می توان توده ها یا ضایعات نئوپلاستیکی را تشخیص داد اما متاسفانه تست غربالگری ندارد.

وی در ادامه سخنانش پایبندی به اصول اخلاقی و خانوادگی را راهی برای پیشگیری از بیماری های جنسیتی عنوان و خاطر نشان کرد: بانوان از سلامت و رعایت نکات بهداشتی در مراکز آرایشی که مراجعه می کنند،  اطمینان داشته باشند و حتی الامکان از روش های سنتی استفاده کنند.

سبک زندگی سالم برای پیشگیری از سرطان ها

فاطمه حاجی هادی جراح و متخصص زنان و زایمان نیز در سخنانی سبک زندگی سالم بر اساس آموزه های دینی را در پیشگیری از بیماری ها از جمله سرطان ها مهم دانست.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به پایبندی به اصول خانواده اظهار داشت: هر سئوالی که داریم بایستی از دین بپرسیم، دین و قرآن کریم برای تمامی سئوالات ما پاسخ دارد.

وی خاطر نشان کرد: انسان سالم، انسانیست که از لحاظ روحی و روانی سالم باشد بنابراین ضروریست برای سلامت جسم، مراقب سلامت روح و روانمان باشیم.

این جراح و متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه بانوان بایستی به سلامت خود توجه داشته باشند، اضافه کرد: اگر چه بانوان ضامن سلامت خانواده هستند، اما نباید از سلامت خود غافل شوند.

توصیه برای پیشگیری از سرطان

انجام روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی، محدودیت مصرف فرآورده های قندی و گوشت قرمز، استفاده بیشتر از سبزی و میوه، برخوردای از رژیم غذایی متعادل و متنوع، پرهیز از مصرف الکل و عدم استعمال دخانیات در پیشگیری از سرطان قابل توجه است.

پاسخ بدهید