ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > دسته‌بندی نشده > اخلاق همسرداری (ویژه بانوان)

آرامش و صفای خانواده علاوه بر این که در پرورش صحیح فرزندان فوق العاده مؤثر است، محیطی گرم و صمیمی برای ابراز عشق همسران نسبت به یکدیگر پدید می آورد و ایشان را کمک می کند که به صورتی شایسته و درست به وظایف خویش عمل نمایند. از جمله عوامل مؤثر در ایجاد صفا و صمیمیت، سازگاری زن با شوهر و صبر و شکیبایی او در همسرداری و خانه داری است که از نظر اخروی و معنوی نیز پاداش فراوانی را به دنبال دارد. هم چنانکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: خوشا به سعادت آن زنی که همسرش از وی راضی باشد که این رضایت مقام او را بالا می برد.

در این شماره به دو راه کار اساسی که از آن به اخلاق همسرداری یاد می شود، می پردازیم:

الف) شیوه های محبت به همسر

خداوند متعال در قرآن کریم به محبت و علاقه ای که میان زن و شوهر وجود دارد، اشاره فرموده و آن را از نشانه های قدرت خویش شمرده است. «یکی از آیات خدا این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا با آنان انس بگیرید و میان شما دوستی و مهربانی نهاد…» همه انسان ها تشنه دوستی و محبت هستند و تمایل دارند که محبوب دیگران باشند. همسر شما هم از این احساس غریزی به دور نیست.

او نیز تشنه عشق و محبت است و انتظار دارد دوستش بداری، اگر او را دوست داشته باشی او هم به شما علاقه مند خواهد شد زیرا محبت یک پیوند دو طرفی است و مهربانی و اظهار محبت واقعا اعجاز می کند.

ممکن است همسرت را قلبا دوست بداری، اما این مقدار کافی نیست باید از رفتار، گفتار و حرکاتت آثار عشق و علاقه به شوهر نمایان باشد. در زیر، به برخی از نمودهای ابراز محبت زن به شوهر اشاره می کنیم:

۱٫به همسرتان توجه کنید و علاقه خود را به او با زبان ابراز دارید

اغلب مردان دوست دارند که از آن ها تعریف و تمجید شود. آن ها تشنه تعریف و تمجید شما هستند. وقتی مردی تمجید شود مایل است به سرعت به آن پاسخ دهد. به او بگویید که چه همسر توانا و خوبی هستی و از این که شوهر شماست چه قدر خوشحالی به شوهرتان بگویید که دوستش دارید و او را مناسب ترین مردی می دانید که توانسته اید با او ازدواج کنید.

۲٫با شوهر خویش خوش رو و خوش زبان باشید

از نکات بسیار مهم در جلب محبت شوهر، رعایت اخلاق حسنه است. همیشه با گرمی و مهربانی و به آهستگی با شوهر خود صحبت کنید. هیچ گاه صدایتان را در مقابل او بلند نکنید. مبادا کلمات توهین آمیز درباره او به کار بری. هرگز او را به دلیل معایب یا نواقصش مورد استهزا قرار ندهید. حتی اگر شوهرت احترام شما را نگه نمی دارد. برخورد خوب خود را کنار نگذار و مطمئن باش رفتار صحیح شما به تدریج او را اصلاح خواهد کرد.

  1. به او نیکی کنید

سعی کنید نیازهای او را قبل از آن که بر زبان آورد، برآورده کنید. قبل از آن که به شما بگوید، لباس های او را بشویید و اتو کنید. برای او چایی دم کنید و سفره غذا را آماده نمایید. انجام این امور به ظاهر ساده در جلب محبت شوهر بسیار مؤثر است.

  1. او را در رسیدگی و کمک به مادر و خانواده اش تشویق کنید

از کمک های شوهرتان به مادر و خانواده اش، اظهار رضایت و خوشحالی کنید. خودتان به او خرید هدیه و کمک های مختلف به آنان را پیشنهاد کنید. همچنین خودتان هدایایی برای مادر و خانواده اش بخرید و به او بگویید که به آن ها تقدیم کند. با انجام چنین اعمالی، شوهرتان را خوشحال می کنید و او سعی می کند در مقابل این همه گذشت و مهربانی، چند برابر برایتان فداکاری کند.

  1. خود را برای شوهرتان بیارایید و به تمایلات جنسی همسرتان با رغبت پاسخ دهید

خود را در مقابل همسرتان، زیبا جلوه دهید، با سر و وضع مرتب و آراسته در مقابل او ظاهر شوید و زیباترین لباس ها و زیور آلات خود را در حضور او بپوشید. این ها نشانه علاقه شما به شوهر است و محبت او را نسبت به شما افزایش می دهد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «از وظایف زن در قبال شوهر آن است که خود را برای او با خوش بوترین عطریات، خوش بو سازد. بهترین لباس ها را در حضور او بپوشد و به بهترین صورت، آرایش نماید.»

مطلب دیگر آن که برای مردان، نشان دادن عشق از طریق آمیزش، بسیار راحت تر از بیان کلامی است. تحقیقات نشان داده است که آنها، لذت بخش ترین لحظات را زمانی بیان نموده اند که با همسرشان آمیزش داشته اند. بعضی از زنان، عمل آمیزش را طوری انجام می دهند که گویی دین خود را می پردازند و یا انجام وظیفه می کنند. برای آن که شوهرتان به لحاظ احساسی و عاطفی خود را وقف شما کند، لازم است نیازهای او را برآورده سازید. او نیاز دارد بداند که از لحاظ جنسی به او تمایل دارید. برای بیشتر مردان، آمادگی برای روابط جنسی، مهم ترین گواه آن است که شما دوستش دارید و نیز تأیید ارزش شخص وی به شمار می آید. اگر شوهرتان در روابط جنسی احساس رضایت کند حاضر است که به نیازهای عاطفی شما پاسخ گوید.

ب) شیوه های احترام به شوهر

هر انسانی به شخصیت خویش علاقه مند است و خود را دوست دارد و می خواهد دیگران نیز به شخصیت او احترام بگذارند.

به علاوه، مرد به حکم آن که مسئولیت سرپرستی خانواده را بر عهده دارد لازم است از سوی اعضای خانواده به خصوص همسر خود مورد احترام قرار گیرد. لازم است شأن و حرمت او در خانواده حفظ شود تا با دل گرمی و پشتکار بیشتر، به انجام وظایف خود در خانواده بپردازد. به علاوه، فرزندان نیز احترام به پدر را از مادر خود می آموزند. اگر زن به شوهر خود احترام بگذارد فرزندان نیز حرمت پدر را نگه می دارند. در ادامه به برخی از مصادیق احترام زن به شوهر می پردازیم:

۱٫مراعات ادب

لازم است زن، هنگام ورود شوهر به خانه به استقبال او برود، سلام کند و به گرمی از او پذیرایی نماید. پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «وظیفه زن این است که در خانه به پیشواز شوهر رود و خوش آمد بگوید».

همیشه شوهر خود را با احترام، صدا بزنید و همیشه او را با لفظ «آقا» و «شما» مخاطب قرار دهید. وقتی او سخن می گوید، کلام او را قطع نکنید. رعایت این امور به ظاهر کوچک، تأثیر بسزایی در جلب رضایت و محبت شوهر دارد.

۲٫توجه به او بیشتر از فرزندان

زمانی که فرزندان به دنیا می آیند، پس از گذشت چند ماه چون تمام توجه شما صرف مراقبت از فرزندتان می گردد و ب شوهرتان به طور ناخودآگاه توجه کمتری می کنید ممکن است شوهرتان احساس تنهایی کند در چنین مواردی حواستان باشد که پدر بچه ها را نباید فراموش نکنید و توجه شما بیشتر به شوهرتان باشد. این کار علاوه بر آموزشِ رعایت احترام پدر به فرزندان، حاکی از احترام شما به شوهرتان نیز هست.

  1. احترام به اقوام و بستگان همسر

در برخورد با اقوام و فامیل شوهر، با آن ها خوش برخورد باشید و به آن ها احترام بگذارید. هر چند وقت یک بار، آن ها را به خانه خود دعوت کنید. اگر در حق شما بدی کرده اند گذشت کنید و به روی شوهر خود نیاورید. با اجرای این شیوه، او نیز می آموزد، متقابلاً به فامیل و بستگان شما احترام بگذارد.

  1. اطاعت از شوهر

اطاعت از شوهر و پذیرش درخواست های او، از مصادیق بارز احترام به اوست. ممکن است مرد از همسر خود بخواهد لباس او را بشوید یا اتو کند، یک لیوان آب به او بدهد، غذا را زودتر آماده کند، تلویزیون را برای استراحت او خاموش کند و… پذیرش این گونه خواسته های مرد از سوی همسرش، علاوه بر آن که احترام است، باعث افزایش محبت او نسبت به همسرش می شود و زندگی را شیرین تر و لذت بخش تر می نماید. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «کلّ اِمرأه صالحه عبدَت ربها و اَدَت فرضها و اطاعت زوجها دخلت الجنه» هر زن صالحی که بندگی پروردگار را انجام دهد، واجبات خود را انجام دهد و از شوهر خود اطاعت نماید داخل بهشت می شود.

رسول اللّه (صلی الله علیه و آله)

«جهادُ المرأهِ حسنُ التبعُل» جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است.

۵٫پذیرش سرپرستی مرد بر خانواده

می دانیم که مرد مسئولیت سرپرستی خانواده و مدیریت کلان آن را بر عهده دارد و این مسئولیت به دلیل ویژگی های خاص جسمانی و عقلانی، بر عهده او گذاشته شده است. از سوی دیگر، مرد در صورتی قادر به انجام این وظیفه خواهد بود که همسر و فرزندان، تصمیمات اتخاذ شده از سوی او درباره خانواده را بپذیرند. تصمیماتی از قبیل شهر یا محل سکونت، ادامه تحصیل، اشتغال و… بدون پذیرش از سوی زن، قابل اجرا نخواهد بود. گردن نهادن به این تصمیم ها از سوی زن، نشانه پذیرش حق سرپرستی مرد بر خانواده و رعایت حرمت اوست. ناگفته پیداست که مرد در اتخاذ تصمیم هایش درباره خانواده، باید با همسر خود مشورت کند و با مد نظر قرار دادن دیدگاه او، بهترین و معقولانه ترین تصمیم را که به نفع همه اعضای خانواده باشد اتخاذ نماید.

  1. احترام به او در مقابل دیگران

لازم است زنان جهت حفظ حرمت شوهر خود در مقابل دیگران به خصوص در حضور بستگان خود یا همسر در احترام به او کوتاهی نکنند. زن باید در حضور دیگران، شوهر خود را با رعایت ادب صدا کند. هیچ گاه نباید در حضور فامیل او را با بی احترامی صدا کند، یا از او به بدی یاد کند. به علاوه لازم است زن عیوب و نقایص شوهر خود را مخفی کند و اگر دیگران از او به بدی یاد می کنند از شوهر خود دفاع نماید. این ها نشانه احترام زن به شوهر است و رفتار احترام آمیز متقابل را از سوی او بر خواهد انگیخت.

بنابراین، بیایید محیط زندگی خود را به گونه ای بسازیم که با قدم زدن در آن احساس شادابی و اشتیاق کنیم.

https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3674/6067/64004

پاسخ بدهید